نکات تغذیه ای در سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

به جای آبمیوه‌های صنعتی و سس‌های شیرین از میوه تازه یا یخ زده و سس‌های بدون شکر؛به جای سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، نخود و ذرت از سبزیجات غیر نشاسته‌ای مثل کلم بروکلی، اسفناج و هویج؛ به جای نان، ماکارونی غیر سبوس‌دار و برنج سفید، از نان و ماکارونی سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای؛ به جای غلات صبحانه و دونات از غلات صبحانه بدون شکر و حاوی فیبر بالا، مغز دانه‌ها و تکه‌های میوه؛ به جای نوشابه، آب نبات، شیرینی و کیک، از نوشیدنی‌های بدون قند، ماست و پودینگ میوه و سبزیجات استفاده کنند.

 این افراد هرگز نباید تصور کنند که منابع غذایی کربوهیدراتی باید به طور کامل از برنامه غذایی‌شان حذف شوند، زیرا انرژی مورد نیاز بدن این افراد نیز همچون سایر افراد باید از کربوهیدرات‌ها تامین شود. به‌علاوه کربوهیدرات‌ها تنها زمانی باعث افزایش وزن می‌شوند که بیش از اندازه مصرف شوند و مانع از اکسیداسیون چربی‌ها و در نتیجه ذخیره شدن آنها شوند. مهمتر آنکه اکثر منابع غذایی حاوی کربوهیدرات حاوی انواع ویتامین‌ها و فیبر مورد نیاز برای سلامتی هستند که در صورت حذف کامل این مواد غذایی دریافت طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری نیز ناکافی خواهد بود.

 با توجه به آنچه ذکر شد استفاده از رژیم‌های پر پروتئین و کم کربوهیدرات یا فاقد کربوهیدرات مانند رژیم دکتر اتکینز نیز در این افراد به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا علاوه بر عدم تامین فیبر کافی، ویتامین‌های گروه b و ویتامین‌c، درصد بالای چربی این رژیم‌ها حتی می‌تواند باعث اضافه وزن در این افرادِ مستعد چاقی شود که این امر با اهداف تغذیه‌ای ذکر شده سازگار نیست.

 توجه به دریافت میان وعده‌ها، از دیگر نکات مهم رژیم pcos است زیرا دریافت میان وعده علاوه بر حفظ سطح قند خون بین وعده‌های غذایی، از دریافت بیش از حد انرژی و حجم زیاد غذا در وعده‌های اصلی جلوگیری می‌کند. مسلما مقدار غذای خورده شده نیز با مقدار ترشح انسولین مرتبط است پس بهتر است وعده‌های اصلی غذا را کوچک کرد و به ازای آن از میان وعده‌هایی چون سالاد کرفس و ماست کم چرب، ماست میوه‌ای، سالاد میوه، کره‌ی بادام‌زمینی، تخمه آفتاب‌گردان، نان و پنیر و سبزی یا گردو، کراکر سبوس‌دار با پنیر، سیب و هویج به همراه هوموس (یک پیش غذای عربی) و مغز دانه‌ها استفاده کرد.

 توجه به برچسب مواد غذایی نیز بسیار مهم است اما صرف درج «بدون قند» بر روی محصول، دلیل مناسب بودن مصرف آن نمی‌باشد زیرا ممکن است حاوی مقادیر زیادی از سایر منابع کربوهیدراتی ساده مانند آرد سفید باشد. همچنین مصرف مواد غذایی بدون چربی توصیه نمی‌شود زیرا این محصولات غالبا درصد کربوهیدرات بیشتری دارند.

 آنچه هنگام مطالعه برچسب مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد مقدار کربوهیدرات و فیبر موجود در محصول است. برای پخت و پز با حرارت ملایم مصرف روغن زیتون، کانولا توصیه می‌شود. مصرف تخم دانه کتان، گردو و روغن کبد ماهی که از منابع امگا‌3 هستند نیز بسیار مفید است.

 برخی تولید‌کنندگان مواد غذایی برای جلب نظر مشتری از قندهای الکلی مثل مانیتول، سوربیتول و زایلتول استفاده می‌کنند، این قندهای الکلی گرچه باعث افزایش انسولین نمی‌شوند اما اثر ملینی دارند و مصرف زیاد آنها باعث اسهال و نفخ در مصرف‌کننده می‌شود.

 بار دیگر تاکید می‌شود که مبتلایان به pcos نباید انتظار کاهش وزن سریع را داشته باشد بلکه باید به خاطر بسپارند که رسیدن به کاهش وزن آشکار در آنان عملا دشوارتر از سایر افراد است، به همین دلیل به هیچ عنوان نباید خسته شوند بلکه با خوش‌بینی توصیه‌های تغذیه‌ای را رعایت کنند حتی اگر ماه‌ها کاهش وزن آشکاری نداشته باشند. زیرا عدم توجه به هر یک از توصیه‌های ذکر شده سریعا باعث چاق‌تر شدن آنها و در نتیجه تشدید علائم خواهد شد.

 علاوه بر مشاوره‌ی تغذیه و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای انجام ورزش منظم حداقل 5 روز در هفته، روزانه به مدت 60 دقیقه، نقش بسیار مهمی در کاهش سطح انسولین، بهبود عملکرد انسولین و حتی کاهش وزن به طور مستقیم می‌شود.

 در سال‌های اخیر مصرف داروی متفورمین در کنار رژیم غذایی و ورزش مورد توجه پزشکان قرار گرفته است که مصرف آن با نظر پزشک می‌تواند به روند کاهش وزن تدریجی خصوصا کاهش تجمع چربی ناحیه شکمی کمک کند.

/ 0 نظر / 94 بازدید