علت و درمان خواب آلودگی بعد از غذا خوردن)



خواب آلودگی و خستگی بعد از خوردن غذا برای همگی ما پیش می آید اما با روش هایی میتوان جلوی این مشکل را گرفت و یا کمتر کرد . حتی بعضی از بیماری ها نیز مانند دیابت میتوانند چنین مشکلی را تشدید کنند .


چرا بعد از ناهار احساس خواب آلودگی میکنیم ؟ دلیل عمده آن دور شدن خون از مغز برای انجام هضم غذا میباشد . همچنین بدن مقدار کمی ملاتونین در بدن بعد از ناهار ترشح میکند که حدودا ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر که باعث خواب آلودگی مبشود . ملاتونین هورمونی است که در هنگام شب ترشح شده و باعث خواب آلودگی میشود .


علت های اصلی خواب آلودگی بعد از غذا

خوابیدن بعد از غذا خوردن


چقدر به خواب شبانه نیاز دارید ؟ خواب آلودگی بعد از ناهار میتواند به دلیل نداشتن خواب کافی در شب باشد . بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند . اگر خواب شبانه خوب و کاملی ندارید با پزشک خود مشورت کنید .




به عادات غذایی خود نگاهی بی اندازید . مقدار کمی خواب آلودگی بعد از ناهار طبیعی میباشد اما اگر از مواد غذایی با ارزش تغذیه ای پایین استفاده کنید اوضاع را بدتر خواهد کرد . سوالات زیر را از خود بپرسید :


صبحانه خوردم ؟


از مواد غذایی با قند بالا یا غذای آماده استفاده کردم ؟


دیشب بد خوابیدم ؟


زیاد از کافئین استفاده کردم ؟


ورزش میکنم ؟


آیا ناهار سالم و مغذی خوردم ؟


اگر جواب هر یک از سوالات نه بود شما باید سبک زندگی و عادات خود را عوض کنید تا کمتر دچار این عارضه بشوید .


روش های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از غذا

علت خواب آلودگی بعد از صبحانه


درست صبحانه بخورید . به هیچ وجه صبحانه را حذف نکنید زیرا تنظیم کننده درست انرژی بدن در طول روز میباشد . صبحانه هایی مانند زیر را مصرف کنید :


غلات صبحانه به همراه شیر کم چرب و یک میوه تازه


۲ تکه نان سبوس دار به همراه ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و یک موز


نان با یک عدد تخم مرغ و یک تکه پنیر با یک لیوان آب پرتغال


علت بی حالی بعد از غذا خوردن


ناهار سالم و کم چرب بخورید و از فست فود دوری کنید . بیشتر فست فودها ارزش غذایی کمی دارند یا میتوان گفت که آشغال هستند . فست فودها دارای چربی ، نمک ، شکر ، نگهدارنده زیادی میباشند که فقط به بدن ضرر میزنند . درست است که خوشمزه هستند و انرژی زیادی میدهند اما ارزش غذایی پایینی دارند و برای سلامیت مضر هستند .


علت بی حالی بعد از شام


از نان سبوس دار استفاده کنید ، شکر و آرد تصفیه شده مصرف نکنید . مواد غذای درست شده از آرد تصفیه شده مثل : ماکارونی ، نان ، کیک و غیره و مواد غذایی شیرین انرژی زیاد و سریعی به ما میدهند اما به همان زودی نیز فروکش میکنند . همیشه از نوع سبوس دار آنها استفاده کنید .


عوارض خواب بعد از غذا


ناهار با پروتئین بالا و کربوهیدرات کامل مصرف کنید . اول از همه اینکه آرام غذا بخورید و در ناهار همیشه از پروتئین ، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید . مواد غذایی مانند :


سبزیجات : کلم بروکلی ، کلم ، پیاز ، گوجه ، هویج ، فلفل دلمه ، قارچ ، کاهو


غلات کامل : برنج قهوه ای ، نان سبوس دار


پروتئین : تخم مرغ ، تن ، مرغ


چاقی خوابیدن بعد از غذا


کمتر غذا بخورید . غذای پر حجم تلاش زیادی را برای هضم کردن نیاز دارد که باعث بیشتر شدن بی حالی و سستی شما میشود . سعی کنید وعده های غذایی را بیشتر کنید تا اینکه در یک وعده غذایی حجم زیادی بخورید .


چگونه بعد از ناهار نخوابیم


از میان وعده های سالم استفاده کنید . بعد از ظهر از میان وعده های سالم مانند : میوه ، پنیر کم چرب و بادام استفاده کنید به جای استفاده از شکلات و دیگر تنقلات .


چای خواب آلودگی


مصرف کافئین بعد از نهار را کاهش دهید . درست است که کافئین برای بالا بردن هوشیاری مفید است اما به تدریج تاثیر آن کاهش میابد و شما باید بیشتر از قبل از کافئین مصرف کنید . سعی کنید از چای و قهوه بدون کافئین استفاده کنید یا به جای آن آب بنوشید .


ضد خواب آلودگی بعد از غذا


بعد از صرف ناهار مقداری تحرک داشته باشید . پیاده روی ، بالا رفتن از پله به جای استفاده از آسانسور ، حرکات کششی و هر تحرک فیزیکی که مد نظرتان است را انجام دهید . فعالیت بدنی بعد از غذا خوردن باعث به جریان افتادن خون و رفع خستگی میشود .


خوردن آب ضد خواب آلودگی


روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید . پر آب بودن بدن میتواند به کاهش خستگی بعد از غذا کمک کند .


بیماری خواب آلودگی


به پزشک مراجعه کنید . اگر هیچکدام از روش های گفته شده موثر نبود به دکتر مراجعه کنید زیرا بعضی از بیماری ها باعث خستگی بدن میشوند :


کمبود آهن یا دیگر مواد مغذی


دیابت و مقاومت انسولین


هیپوگلیسمی


و دیگر بیماری ها که پزشک آنها را میتواند تشخیص بدهد .


/ 1 نظر / 70 بازدید
next1ww

💡 تبادل لینک رایگان با سایت پیچ رنگ 1 گوگل و اتوریتی بالا ✔ جهت تبادل در کمتر از 1 دقیقه به سایت زیر مراجعه فرمایید. 🔗 http://m.blogparsi.com موفق و پیروز باشید