پر خوری عصبی

شرطى شدن‌های ذهنی

⭕️ شخصی را تصور کنید که از صبح تا شب غذا نخورده است. او می‌داند که بعد از ۱۰ ساعت غذا نخوردن، الآن به شدت گرسنه است. فکر می‌کنید این شخص اگر به غذا برسد چه رفتاری خواهد داشت⁉️


 در صد بسیار زیادی از مردم اگر بعد از ۱۰ ساعت گرسنگی به غذا برسند، تلاش می‌کنند به طرز فاجعه‌باری غذا بخورند. زیرا آن‌ها باور دارند که حالا به شدت گرسنه‌اند و باید ۱۰ ساعت گرسنگی را جبران کنند. اما این فقط یک شرطی‌شدگی ذهنی است.


واقعیت این است که از لحاظ فیزیولوژی، بدن با دریافت غذای اندکی(مثلا یک کیک یا چند دانه کشمش) راضی می‌شود و پیام سیری را به مغز ارسال می‌کند. لیکن باور فرد مبنی بر اینکه "حالا خیلی گرسنه‌ام" با احساس فیزیولوژی سیری، رقابت می‌کند و آن را از بین می‌برد.

 این یک نوع شرطی شدگی است. بسیاری از چاقی‌ها، محصول شرطی‌شدگی است.

  ⚠️ما رفتارهایمان به بسیاری از موقعیت‌ها شرطی شده است و آنچه ما ادراک می‌کنیم همین شرطی شدگی‌ است. شرطی‌شدگی‌ها ممکن است به شکل باور در ما ظاهر شود و ما آن‌ها را با حقایق زندگی جایگزین کنیم. مثلا کسی که ساندویچ را با نوشابه شرطی کرده است، از خوردن ساندویچ بدون نوشابه لذت نمی‌برد.یا فردی که غذا را با سیگار شرطی کرده است، اگر بعد از غذا سیگار نکشد، ناراحت است.

✅ به رفتارهای خود فکر کنید، هر موقع احساس کنید که از چیزی بدون حضورچیز دیگر لذت نمی‌برید دچار یک رابطه‌ی شرطی هستید، که باید آن را تغییر دهید. این تغییر اگرچه در خیلی موارد سخت است، اما رهایی بخش است.

/ 0 نظر / 67 بازدید