کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

تصورات غلط رایج درباره کاهش وزن

آخرین آمارها نشان می دهد که 70 درصد از بزرگسالان ایرانی اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، که از این مقدار حدود 40 درصد چاق و 1-2 در صد دچار چاقی مرضی هستند. این آمار تأمل برانگیز مانند تیک تاک بمب ساعتی است که شاید مردم را مجبور کند تا توجه بیشتری به وزن و سلامت خود داشته باشند. امروزه تعداد مردمی که می خواهند وزنشان را کم کنند بیشتر و بیشتر می شود; اما فقط تعداد اندکی از آنها موفق می شوند و در نهایت وزنشان را کاهش می دهند.

آیا شما مرتکب اشتباهات کاهش وزن زیر شده اید؟

از دست دادن وزن به خودی خود دشوار است, اما بسیاری از مردم این کار را با انجام این اشتباهات دشوارتر هم می کنند:

۱. توقع بالا و در نظر گرفتن زمان ناکافی

هدف رژیم غذایی بسیاری از افراد،کاهش وزن در بازۀ زمانی بسیار کوتاه می باشد. بسیاری از مردم خودشان را برای خارج شدن از خط, مانند قطاری که از ریل خارج می شود, تنظیم می کنند و با توقع بالایی که در دورۀ زمانی خیلی کم برای کاهش وزنشان دارند محکوم به شکست می شوند. تنظیم هدف واقع بینانه باید بخش مرکزی رژیم کاهش وزن تان باشد. باید بخاطر داشته باشید که این مقدار از وزن را یک شبه روی هم انباشته نکردید, پس طبیعتا, یک شبه هم نمی توانید آنرا از بین ببرید. بسیاری از کارشناسان می گویند که توقع از دست دادن نیم کیلو تا یک کیلو در هفته، انتظار بجایی است.

۲. محدود کردن بیش از حد خودشان با رژیم غذایی

مادۀ غذایی یک عنصر حیاتی در کاهش وزن است. هیچ کس نمی تواند بدون کاهش مقدار کالری مصرفیش وزن خود را از دست بدهد. بهر حال، گرفتن رژیم غذایی بسیار محدود که با کاهش شدید کالری و حذف غذاهای حیاتی انجام می شود, می تواند معکوس عمل کند. مصرف مواد غذایی بیش از حد کم (به عنوان مثال، مصرف کالری کمتر از ۵۰% از آنچه که بدن شما نیاز دارد) سوخت و ساز بدن تان را آهسته تر می کند; در حالی که حذف انواع خاصی از مواد غذایی می تواند منجر به هوس و پرخوری بیشتر نیز بشود. هیچ نیازی به کاهش وزن با این اقدامات شدید نیست.

۳. تکیه بر مکمل های غذایی

بسیاری از مردم اشتباه بزرگی در مورد اعتقاد به مکمل های مشکوک غذایی و قرص های رژیمی دارند. بسیاری از این مکمل ها هیچ تاثیری بروی بدن ندارند و فقط باعث اتلاف پول و زمان ما می باشد. اگر هم برخی از آنها باعث کاهش وزنتان بشوند، اثرات بسیار بدی بروی وضعیت سلامتی تان بر جا می گذارند.

۴. از دست دادن بیش از حد وزن در بازۀ زمانی کوتاه

سقوط ناگهانی وزن برای همۀ ما تابحال اتفاق افتاده است. با استفاده از این روش در کاهش وزن،  بازگشت آن چیز عجیبی نمی باشد،و بسیاری از مردم با قطع چند جلسه تمرین یا برگشت رژیم غذایی شان به حالت قبل و مصرف غذاهای با کالری بالا بدتر تمام انگیزۀ خودشان را برای برگشت به برنامۀ رژیم غذایی شان از دست می دهند. اگر می خواهید در برنامۀ کاهش وزنتان موفق عمل کنید, باید برای شکست و لحظات سخت آمادگی کافی را داشته باشید. باید بپذیرید که برگشت وجود دارد و روشی را برای غلبه بر این مشکل بیابید و به سمت جلو حرکت کنید.

۵. اعتقاد دارند که باید حتما به باشگاه بروند.

بسیاری از مردم در کاهش وزنشان شکست می خورند چونکه اصلا اینکار را هنوز شروع نکرده اند. و شایع ترین دلیلش این است که هزینۀ عضویت در سالن ورزشی را ندارند. بسیاری از مردم بر این باورند که برای کاهش وزن باید به باشگاه بروند. اگر جزء همین دسته از افراد هستید، باید تجدید نظری در افکارتان داشته باشید. برای کاهش وزن، نیاز به صرف انرژی و سوزاندن کالری دارید، و راههای زیادی برای انجام اینکار بدون رفتن به باشگاه وجود دارد. پیاده روی تمرین خیلی مناسب است و کاملا رایگان می باشد.جالب است بدانید تا ثیر ورزش در کاهش وزن 20 درصد در مقابل 80 درصد رژیم غذایی است.

گذشته از این, واقعیت این است که کاهش وزن  بدون رعایت اصول تغذیه پر زحمت است و ارادۀ خوب می خواهد، بسیاری از مردم وارد این مقوله می شوند بودن اینکه کوچکترین اطلاعاتی در این مورد داشته باشند; و در نهایت, با شکست مواجه می شوند. اگر در حال برنامه ریزی برای کاهش وزنتان هستید، ابتدا به یک متخصص تغذیه مجرب مراجعه نموده تا به راحتی و بدون دردسر به وزن ایده آل تان برسید.