کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

تغذیه درسندرم پیش قاعدگی:

 

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS به دسته ای از نشانه های جسمی، رفتاری و خلقی اطلاق می شود که حدود یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی دیده می شود و در حدود 10 درصد از زنان و دختران جوان این نشانه ها از شدت کافی برای تداخل با جنبه های نرمال زندگی شخصی برخوردارند. هنوز علل بروز PMS به درستی شناخته نشده است با این حال این علایم در بسیاری از بانوان قابل کنترل و کاهش است.سندرم پیش قاعدگی علائم مختلفی دارد که شامل تغییرات خلق و خو، پستان دردناک، هوس های غذایی، تحریک پذیری و افسردگی. از هر 4 زن تقریبا 3 زن برخی از این علائم را بروز می دهند. این علائم با الگویی قابل پیش بینی تکرار می شوند.

توجه داشته باشید که شما نباید اجازه دهید که این علائم زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. درمان دارویی زیر نظر پزشک و تغییرات شیوه زندگی می توانند به کاهش این علائم کمک کنند.

تغییرات رژیم غذایی:

  • غذاها را در حجم کم و در تعداد دفعات بالا مصرف کنید. این کار از احساس نفخ و احتباس مایعات جلوگیری می کند.
  • از منابع غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار استفاده کنید.
  • منابع غنی از کلسیم را بیشتر استفاده کنید. اگر نمی توانید زیاد شیر بخورید از ماست استفاده کنید و اگر ماست هم مصرف نمی کنید از مکمل کلسیم استفاده نمایید.
  • هر روز مکمل مولتی ویتامین مینرال مصرف کنید.
  • از کافئین ( قهوه، چای و ...) کمتر استفاده کنید و از مصرف الکل بپرهیزید.

ورزش را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.

حداقل نیم ساعت در روز را به ورزش هایی مانند راه رفتن سریع، دوچرخه سواری، شنا یا دیگر ورزش های هوازی اختصاص دهید. ورزش منظم می تواند سلامت عمومی شما را افزایش دهد و علائمی مانند خستگی و افسردگی را کاهش می دهد.

 

 

 

کاهش استرس:

بیشتر بخوابید.

رلکسیشن عضلات را با نفس های عمیق تمرین کنید این کار سبب کاهش سردرد و نگرانی و بهبود وضعیت خواب شما خواهد شد.

می توانید از یوگا و یا ماساژ درمانی برای کاهش استرس استفاده کنید.

  • برای چند ماه علائم را ثبت کنید و شرایط خود را بنویسید. با این کار می توانید عواملی را که سبب تشدید علائم در شما می شوند را پیدا کنید. و با تغییر آن ها علائم را کاهش دهید.

درمان های کمکی

مکمل های زیر می توانند تا حدودی از علائم سندرم پیش قائدگی بکاهند

کلسیم: مکمل کلسیم روزانه به میزان 1200 میلی گرم در روز می توانند علائم سندرم پیش قائدگی را کاهش دهند.

منیزیم: دریافت روزانه 400 میلی گرم مکمل منیزیم به کاهش تجمع مایعات، پستان دردناک و نفخ کمک می کند.

ویتامین B6: دریافت روزانه 50 تا 100 میلی گرم مکمل ویتامین B6 می تواند به کاهش علائم در برخی زنان کمک کند.

ویتامین E: دریافت روزانه 400 واحد بین المللی (IU) ویتامین E می تواند از طریق کاهش تولید پروستاگلاندین هایی که سبب گرفتگی و درد پستان می شود کمک کند.

                           

                              منبع :  http://www.mayoclinic.com/health/premenstrual-syndrome/DS00134