کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

تغذیه در دوران نوروز


 

عید نوروز یکی از مهمترین آیین هایی است که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است. تغییرات بسیاری در شیوه زندگی افراد در این دوران اتفاق می افتد که بسیاری از این تغییرات وضعیت دریافت غذای افراد را تغییر می دهد از مهمترین این تغییرات افزایش شرکت در میهمانی ها، دید و بازدید ها، مسافرت ها و اوقات فراغت افراد است.

شرکت در میهمانی ها سبب می شود که دریافت شیرینی، مغزها (آجیل) و میوه ها افزایش یابد. شیرینی هایی که در این دوران مصرف می شوند اغلب حاوی چربی های مضر و کالری بالایی هستند. از طرف دیگر این شیرینی ها اغلب از نظر ریز مغذی ها بسیار فقیراند بنابراین در افرادی که رژیم های کم کالری دریافت می کنند خطر کمبود ریز مغذی ها را در پی خواهند داشت. بنابراین توصیه می شود تا حد امکان مصرف شیرینی ها در این دوران کاهش یابد و از شیرینی های کوچک که روغن کمتری دارند استفاده شود.

دریافت مغزها نیز در این دوران افزایش می یابد مغزها حاوی مقادیر بسیاری از چربی های مفید و ریز مغذی ها هستند که این چربی ها مقادیر زیادی انرژی نیز دارند، بنابراین دریافت زیاد مغزها سبب افزایش دریافت کالری و بنابراین چاقی و اضافه وزن می شوند.

دسته سوم از خوراکی ها که مصرف آن ها در این دوران افزایش می یابد میوه ها هستند میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، برخی از مواد معدنی و فروکتوزاند. درمورد میوه ها باید توجه داشت مصرف آن ها در حد متعادل فواید بسیاری برای بدن انسان دارند ولی در صورتی که بیش از حد مصرف شوند به خصوص زمانی که با هم مصرف شوند بدلیل دارا بودن مقادیر زیادی فروکتوز سبب افزایش تری گلیسرید خون و چاقی می شوند، در نتیجه احتمال بیماری های قلبی عروقی، کبد چرب و دیابت را افزایش می دهند. خوردن میوه یکساعت پیش از وعده های اصلی موجب کاهش اشتها میشود.

مسافرت یکی دیگر از عواملی است که باعث شکست رژیم در دوران نوروز می شود در سفر تا حد امکان از مصرف غذاهای آماده پرکالری خودداری نمایید و در ساعات مشخصی که از وعده های غذایی پکیج خود دریافت می کنید غذا را به مقدار و نوعی شبیه به غذایی که در دوران رژیم خود دریافت می کنید مصرف نمایید.

در میهمانی ها از غذاهای کم چرب تر استفاده نمایید غذاهای آب پز و کباب پز را به غذاهای سرخ شده ترجیح دهید، تا حد امکان از مصرف مایعات به همراه غذا خودداری نمایید و در صورت نیاز آب و یا دوغ مصرف نمایید و از مصرف نوشابه ها بپرهیزید. قبل از شروع به خوردن ناهار یا شام از سالاد به همراه آبلیمو و ماست استفاده نمایید.با معده خالی و گرسنه به مهمانی نروید ، کمی میوه یا سبزیجات قبل از رفتن میل کنید.

توصیه می شود در عید نوروز اوقات فراغت بدست آمده را صرف افزایش فعالیت بدنی و ورزش نمایید و بدین طریق از این فرصت به منظور ارتقا سلامت خود و کنترل وزن بدنتان استفاده نمایید و از هوای بهاری لذت ببرید.پیاده روی کنید و گاهی اتومبیل را در پارکینگ بگذارید.

 

تفریح های سالم و خوشحال کننده همچون دیدار دوستان ، رفتن به سینما  میتواند شما را از متمرکز شدن روی خوراک های خوشمزه منحرف کند. خوب بخوابید و استراحت کنید زیرا انسان در خواب احساس گرسنگی نمی کند.

ایستاده غذا نخورید. در هنگام استرس اشتها به چربی و شکر افزایش میابد پس غذا را با آرامش بخورید و هر لقمه را بخوبی و به آرامی بجوید.بعد از هر وعده غذایی یک فنجان قهوه اسپرسو میل کنید که باعث تحریک سوخت و ساز بدن میشود.برای صبحانه به جای کره یا خامه از ماست چکیده شیرین استفاده کنید . یک سیب با پوست هر روز صبح قبل از صبحانه گام بسیار بزرگی در کاهش وزن دارد.

بلافاصله بعد از هر وعده غذایی میز را جمع کنید که مبادا به خوردن دوباره وسوسه شوید. مغز انسان بعد از حدود 20 دقیقه هشدار سیری را دریافت می کند ، بنابراین همیشه بین پرسهای خود کمی مکث کنید.هر روز پنج وعده غذایی میل کنید که با گرسنگی شدید مواجه نشوید. محل کار و زندگی خود را بیش از حد گرم نکنید در محیط های خنک و سرد سوخت و ساز افزایش میابد.

نان و برنج و پاستا را با سبوس انتخاب کنید .فیبر موجود در این مواد بسیار به تندرستی و سوخت و ساز بدن کمک می کند. ماهی ها دارای کالری کمتری نسبت به گوشت قرمز و سفید دارند ، خوردن گوشت ماهی برای رژیم غذایی مناسبتر است.

برای سرخ کردن از ماهی تابه های روکش دار و روغن بسیار کم استفاده نمائید . از ادویه های تند فلفل و زنجبیل در غذای خود استفاده کنید که موجب بالا رفتن سوخت و ساز می شود. سبزی رازیانه علاوه بر تسریع هضم غذا خون را نیز تسویه می کند.

همیشه دلیلی برای خوردن داشته باشید بی هدف در یخچال را باز نکنید هرگز از گرسنگی به آجیل و شیرینی پناه نبرید . در طول تعطیلات یک وزن مشخص را انتخاب کنید و تلاش کنید وزن خود را ثابت نگه دارید. ناامید نشوید و خود را تسلیم خوراکی های خوشمزه نکنید. بشقاب رنگین سبزیجات شما را شاد می کند از خوردن این مواد غذایی کم کالری در هنگام ناامیدی لذت ببرید.