کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

سویا

خواص ویژه سویا سبب شده است که متخصصان مصرف آن را به جای گوشت و شیر توصیه نمایند. جایگزینی بخشی از گوشت و شیر با سویا در امریکا سبب بهبود دریافت فولات، ویتامین K، کلسیم، منیزیم، آهن و فیبر شد. همچنین دریافت کلسترول 123 میلی گرم و چربی اشباع 4/2 گرم در روز کمتر شد.سویا منبع بسیار مناسبی از پروتئین است.

در مقایسه با سایر حبوبات پروتئین بیشتری دارد و در امریکا به گوشت بدون استخوان (meat without bones) معروف است. پروتئین سویا بالاترین کیفیت را در بین مواد غذایی دارد و با پروتئین تخم مرغ و گوشت گاو برابری می کند در حالی  که کلسترول ندارد و چربی اشباع آن بسیار کم است. سویا همچنین به دلیل دارا بودن پروتئین بالا می تواند از طریق مهار اشتهای فرد از ابتلا به چاقی جلوگیری نماید.همچنین سویا حاوی اجزاء پروتئینی خاصی به نام پپتیدهایی است که سبب بهبود تنظیم فشار خون، کنترل قند خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقاومت به بیماری ها می شود.مطالعات نشان می دهند شیوع بیماری های قلبی عروقی در افرادی که روزانه 30 گرم پروتئین سویا دریافت می کنند از سایر افراد کمتر است که بدلیل کاهش LDL-C است.همچنین سویا حاوی آنتی اکسیدان هایی (مانند جنیستئین) است که خواص ضد سرطانی آن ها مشخص شده است.از طرف دیگر سویا حاوی چربی های مفیدی از جمله  چربی های امگا 3 و اسیدهای چرب با یک باند دوگانه نیز می باشد.سویا از طریق کاهش مقاومت به انسولین در پیشگیری از دیابت نوع دو نیز موثر است. محققان درحال بررسی اثرات مفید سویا بر بیماری های ریوی، بیماری های دندانی و بیماری های نورودژنراتیو هستند