کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

آیا رژیم های پر پروتئین بی خطراند؟

 

برای اغلب افراد سالم یک رژیم پرپروتئین برای مدت کوتاه مثلا 6 هفته یا کمتر مضر نیست و ممکن است به کاهش وزن فرد کمک کند.

هر چند که خطر رژیم های پرپروتئین و محدود از کربوهیدرات برای مدت طولانی تر نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

این رژیم ها چند خطر باالقوه دارند.

  • برخی از رژیم های پرپروتئین و محدود از نظر کربوهیدرات می توانند سبب کمبودهای تغذیه ای و کمبود دریافت فیبر شوند که می تواند مشکلاتی مانند یبوست و دایورتیکول (یک نوع بیماری روده ای) ایجاد کند.
  • برخی از رژیم های پرپروتئین دریافت گوشت قرمز و شیر پرچرب را افزایش می دهند که می تواند خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.
  • یک رژیم پرپروتئین بدلیل افزایش محصولات دفعی ناشی از پروتئین ها ممکن است مشکل کلیوی یک فرد را تشدید کند.

انجمن قلب امریکا رژیم های پرپروتئین را برای کاهش وزن توصیه نمی کند. و معتقد است که این رژیم ها از نظر بسیاری از ریز مغذی ها فقیراند و ممکن است سلامتی را به خطر اندازند.

این رژیم ها می توانند از طریق کاهش مایعات بدن سبب کاهش وزن شوند. همچنین رژیم های کم کربوهیدرات مانع از سوخت کامل چربی ها می شوند. در این رژیم ها محصولاتی به نام کتون ها تولید می شوند و وارد جریان خون می شوند که شرایطی به نام کتوزیس بوجود می آید کتوزیس سبب کاهش اشتها و حالت تهوع در فرد می شود که این علائم رژیم گرفتن را ساده می کند.

همچنین پروتئین زیاد می تواند خطر بیماری های کبدی، کلیوی و پوکی استخوان را افزایش دهد.

در رژیم های پرپروتئین همچنین دریافت کلسیم، پتاسیم و منیزیم کاهش می یابد و دریافت سدیم افزایش می یابد.

بهترین راه برای کاهش وزن از نظر انجمن قلب امریکا چیست؟

یک رژیم سالم شامل غذاهای متنوع، غنی از میوه ها و سبزیجات تازه به همراه فعالیت بدنی منظم برای اغلب افراد جهت کاهش وزن و حفظ وزن نرمال لازم است. انجمن قلب امریکا توصیه می کند که به اندازه سهم های غذایی، کالری دریافتی و راهنماهای غذایی توجه نمایید. شما می توانید با یک رژیم سالم، غنی از ریز مغذی ها و متعادل وزن کم کنید.

اگر می خواهید رژیم پر پروتئین بگیرید حتی برای مدتی کوتاه، در انتخاب منابع پروتئین مصرفی دقت نمایید. انتخاب های درست شامل: ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گوساله که چربی آن را قبل از پخت کاملا جدا کرده اید و محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی. منابع کربوهیدراتی پر فیبر مانند دانه های کامل، سبزی ها و میوه ها را مصرف نمایید.

همیشه پیش از شروع به یک رژیم پرپروتئین با مشاور تغدیه یا یک پزشک مشورت نمایید. این مسئله زمانی که شما به بیماری کلیوی، دیابت و یا سایر بیماری های مزمن مبتلا هستید اهمیت بیشتری دارد.

در نهایت این به این نکته توجه داشته باشید که کاهش وزن شما در اثر رژیم پرپروتئین احتمالا موقتی است به خصوص اگر شما به شیوه زندگی قبلی خود بازگردید.

       گردآوری و ترجمه: جواد واحدی

                                                                                                                                                   منابع:

  • © 1998-2012 Mayo Foundation for Medical Education and Research (MFMER). All rights reserved. A single copy of these materials may be reprinted for noncommercial personal use only. "Mayo," "Mayo Clinic," "MayoClinic.com," "EmbodyHealth," "Enhance your life," and the triple-shield Mayo Clinic logo are trademarks of Mayo Foundation for Medical Education and Research.
  • The American Heart Association High-Protein Diets