کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

ماست چکیده چاقتان می کند!

ماست،منبعی غنی از پروتئین،کلسیم و ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است و جالب است بدانید که حتی میزان کلسیم یک لیوان ماست بیشتر از کلسیم یک لیوان شیر است. ماست چکیده در واقع همان ماست معمولی است که آب خود را تا حدودی از دست داده و البته همراه با این آب مقداری از ویتامین های موجود در ماست هم دفع می شود. به عبارت دیگر ماست چکیده از نظر میزان پروتئین و کلسیم تفاوت چندانی با ماست معمولی ندارد اما میزان ویتامین B2 آن وچون محلول در آب است،به نسبت کمتر است. نکته قابل توجه درباره این ویتامین از بین رفتن آن هنگامی است که در معرض نور خورشید قرار می گیرد. به همین دلیل است که معمولا شیر و ماست را در ظروف مات می ریزند زیرا ریختن آنها در ظروف شیشه ای سبب از بین رفتن این ویتامین می شود.
نکته دیگری که در رابطه با ماست کیسه ای یا چکیده باید به آن اشاره کرد،این است که 100 گرم ماست چکیده در مقایسه با 100 گرم ماست معمولی،کالری و چربی بالاتری دارد. از این رو،فردی که رژیم غذایی خاصی برای کاهش وزن دارد،باید به این نکته دقت کند که اگر چه کلسیم و پروتئین ماست چکیده بیشتر است اما میزان چربی آن هم بالاتر است و استفاده زیاد از آن می تواند چاق کننده باشد؛ به ویژه آنکه لبنیات منبع اسیدهای چرب هستند . این میزان در ماست چکیده تا حدی بالاتر است. به همین علت مصرف آن به خصوص برای کسانی که باید منابع این نوع چربی ها را محدود مصرف کنند،توصیه نمی شود. در درجه اول پیشنهاد می کنم ماست کم چرب مصرف کنید. البته نمی توان گفت مصرف ماست چکیده مضر است اما باید حد تعادل رادر مصرف آن رعایت کرد. اگر برای یک فرد بزرگسال مصرف 2 واحد لبنیات توصیه می شود و او یک لیوان را به ماست اختصاص داده،برای ماست چکیده مصرف نصف لیوان کافی است و نیاز وی را برطرف خواهد کرد.