کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

معادل کالری و فعالیت بدنی

به منظور ثابت نگه داشتن وزن٬بایدبین آنچه می‌خوریم ومی‌نوشیم٬ومیزان کالری مصرفی بدن تعادل برقرارکنیم. فعالیت بدنی روشی مهم برای مصرف انرژی است. ما برای بسیاری از فعالیت‌های روزانه انرژی زیادی مصرف نمی‌کنیم. رفت‌وآمد با وسایل نقلیه٬پشت میزنشستن٬تماشای تلویزیون و ... نمونه‌ای ازاین‌گونه فعالیت‌هاست٬که بایداستراحت وخوابیدن را نیز به آن افزود. گاهی اوقات آگاهانه برعدم فعالیت روزانه خود می‌افزاییم. استفاده از آسانسور بجای راه‌پله٬پارک کردن ماشین درنزدیک‌ترین فاصله به مقصد٬لمیدن هنگام صحبت باتلفن ویاتلویزیون و...

برای مصرف انرژی و یا سوزاندن کالری٬بایدزمان کمتری به کم تحرکی ویا بی‌تحرکی اختصاص دادوآنراجایگزین چند عمل ساده نماییم تا میزان فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دهیم. فعالیت بدنی بیشتر منجر به کاهش چربی بدن و خطر بیماری‌ها می‌شود. نوع و حجم غذایی که می‌خوریم اثر مستقیمی بر توانایی ما در کنترل وزن‌ دارد. غذاهای پر چرب حاوی مقدار کالری بیشتری نسبت به سایر غذاهاست٬که باعث بالارفتن احتمال افزایش وزن می‌شود. اگرچه زمانی که غذاهای پرچرب کمتری مصرف می‌کنیم٬باخوردن افراطی غذاهای شیرین٬حاوی نشاسته یاپروتئین باعث افزایش وزن می‌شود. برآوردشده است که فقط مصرف روزانه یک لیوان نوشابه به مدت۱۰سال۳۰کیلوگرم اضافه وزن ایجادمی‌کند.
جدول زیر نمونه‌ای است از میزان کالری بعضی مواد غذایی پر کالری و معادل فعالیت بدنی آنهاهدف از ارائه این جدول این است که نشان دهد چقدر پرهیز غذایی می‌تواند ساده تر و سریع‌تر از فعالیت بدنی در کاهش کالری دریافتی موثر باشد. انتخاب با شماست.

 

ماده خوراکی

کالری

فعالیت بدنی معادل

۱ عدد شیرینی دانمارکی

۲۶۶

۷۳ دقیقه راه رفتن

۳۰ دقیقه دویدن

۲۲ دقیقه شنا کردن

۴۰ دقیقه دوچرخه سواری

۱ لیوان نوشابه

۹۷

۲۷ دقیقه راه رفتن

۱۱ دقیقه دویدن

۸ دقیقه شنا کردن

۱۵ دقیقه دوچرخه سواری

۱ قوطی نوشابه انرژی زا

۱۶۰

۴۴ دقیقه راه رفتن

۱۸ دقیقه دویدن

۱۳ دقیقه شنا کردن

۲۴ دقیقه دوچرخه سواری

۱ برش پیتزا

۲۹۸

۸۲ دقیقه راه رفتن

۳۴ دقیقه دویدن

۲۵ دقیقه شنا کردن

۴۵ دقیقه دوچرخه سواری

۱ کفگیر برنج

۲۰۶

۵۶ دقیقه راه رفتن

۲۴ دقیقه دویدن

۱۶ دقیقه شنا کردن

۳۲ دقیقه دوچرخه سواری

۱ عدد چیزبرگر کوچک

۳۰۰

۸۳ دقیقه راه رفتن

۳۴ دقیقه دویدن

۲۵ دقیقه شنا کردن

۴۵ دقیقه دوچرخه سواری

۱۰۰ گرم شکلات

۵۳۵

۱۴۷ دقیقه راه رفتن

۶۱ دقیقه دویدن

۴۴ دقیقه شنا کردن

۸۱ دقیقه دوچرخه سواری

۱ لیوان بستنی

۲۳۰   

۶۴ دقیقه راه رفتن

۲۶ دقیقه دویدن

۱۸ دقیقه شنا کردن

۳۴ دقیقه دوچرخه سواری

۱۰۰ گرم چیپس

۵۳۶

۱۴۸ دقیقه راه رفتن

۶۱ دقیقه دویدن

۴۴ دقیقه شنا کردن

۸۱ دقیقه دوچرخه سواری

یک لیوان شیر کاکائو                         

 

  ۲۰۸


۵۷ دقیقه راه رفتن

۲۴ دقیقه دویدن

۱۷ دقیقه شنا کردن

۳۲ دقیقه دوچرخه سواری