کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

خواص جوانه ها

 

 امروزه نقش و اهمیت جوانه ها به نحوی مطرح است که کارشناسان علوم تغذیه

برمصرف آن تأکید کرده و آن را در سبد غذایی روزانه خانواده ها معرفی می کنند. در

واقع جوانه ها موادغذایی هستند که با روند طبیعی رشد و تولیدشان، در گروه سبزی

ها، آنهم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین ها و املاح محسوب می شوند. در کشور ما

ازهزاران سال پیش، در دوران باستان جوانه ها و اهمیت استفاده آنها برای مردم

شناخته شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشته که مردم ما استفاده از جوانه

گندم را به عنوان یک آیین سنتی همواره در آغاز فصل بهار به شکل سمنو در سفره

هفت سین لازم می دانستند .در نقطه دیگری از جهان نظیر چین که از جمعیت فراوانی

برخوردارست با آنکه تأمین همه نیازهای ضروری غذا، امری دشوار است، مصرف جوانه

ماش به قدری فراگیر شده که مردم چین را با عنوان مردم جوانه ماش معرفی می کنند.

این موضوع از اهمیت و نقش جوانه ها حکایت می کند.                                                               

در روند جوانه زدن چه اتفاقی می افتد؟

تغییرات شیمیایی که در دانه ها در حین جوانه زدن رخ می دهد باعث می شود املاح و

ویتامین های آن افزایش یابد.                                                 

به طور کلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح  و پروتئین به مقدار زیادی افزایش

می یابد ولی کالری و کربوهیدرات کاهش می یابد. برای درک بهتر این موضوع جوانه

ماش را مورد آزمایش قرار داده اند و نتیجه بدست آمده را که مقایسه ای بین دانه و

جوانه ماش است، به شرح زیر بیان کرده اند :                                                               

در حالت جوانه زده

درصد کاهش15

انرژی کالری))

درصد کاهش15

کربوهیدرات

درصد افزایش30

پروتئین قابل دسترس

درصد افزایش34

کلسیم

درصد افزایش80

پتاسیم

درصد افزایش690

سدیم

درصد افزایش40

آهن

درصد افزایش56

فسفر

درصد افزایش285

ویتامین

درصد افزایش515

ریبوفلاوین یا ویتامینB2

درصد افزایش256

نیاسین یا ویتامینB3

 

جوانه ها به مقدار زیادی دارای فیبر و آب هستند که باعث دفع کامل مدفوع شده، همچنین مانع از سرطان روده می شوند.                                                                       

 اهمیت غذایی جوانه ها در برنامه غذایی روزانه 

در عصر حاضر رژیم غذایی مردم فاقد ویتامین و املاح معدنی به مقدار لازم برای

سلامتی بدن بوده و درصد عمده آن را چربی ها و غذاهایی با کمیت بالا وکیفیت پایین

تشکیل می دهد. جیره غذایی توصیه شده توسط شورای تحقیقات تغذیه نشان می

دهد که نیازهای غذایی افراد به جنس آنها بستگی دارد.در سنین مختلف، مردان بین

10 تا 30 درصد بیشتر از زنان به پروتئینها و ویتامین ها،اسید فولیک و املاح کلسیم،

فسفر، روی و ید نیاز دارند. اما در خصوص بنابراین با وجودتغذیه نامناسب و رایج در

کشور، امکان تأمین نیازهای بدن میسر نبوده و روش های ارائه شده برای بهبود تغذیه

جامعه چندان سودمندنیست، لذا اهمیت استفاده از جوانه ها که هم در دسترس، ارزان

و سالم بوده و هم می توانند قسمت عمده ای از نیازهای بدن به ویتامین های مختلف

،املاح معدنی و آنزیم ها را تأمین کنند، مشخص می شود.شرط داشتن عمر طولانی و

بدون بیماری ، رساندن موادغذایی به مقدار لازم و متعادل و مناسب به بدن است.

همواره شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است؛ ولی درصد بسیاری ازبیماری ها در

اثر تغذیه نادرست است. پس چرا این مسئله مهم کمترمورد توجه قرار گرفته است.

شاید به علت عدم آگاهی مردم در شناخت موادغذایی مفیدبوده است.                                                                                                   

زنان باردار و خانم های شیرده، بالاترین نیازهای غذایی، در نظر گرفته شده و حتی در

مواردی از مقدار مصرف مردان نیز به مراتب بیشتر است .                                                                                                  

از بیماری هایی که تلفات زیادی را به همراه دارد، سکته های قلبی و مغزی می باشد

که همگان آن را مربوط به افزایش کلسترول خون می دانند ؛ اماکلسترول زمانی می

تواند خطرساز باشد که با عواملی از قبیل استرس، سیگار، زندگی ناسالم و ماشینی و

عدم تحرک توأم شود و به صورت اکسید شده در جدار رگ ها رسوب کند؛ ولی چنانچه

مواد و ویتامین های لازم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، برای بدن فراهم شوند،

میزان کلسترول اکسید شده کمتر خواهد شد. در سنین بالا به علت تحرک کمتر، نیاز

بدن به انرژی کاسته شده، ولی درمقابل نیاز به ویتامین ها ، املاح و پروتئین افزایش

می یابد.بامصرف جوانه های مختلف می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین ها را به

بدن برسانید.توجه به این نکته که بتاکاروتن و سلنیوم می تواند از اکسیداسیون چربی

ها در بدن جلوگیری کند و نیز تأمین منیزیم می تواند فشار خون را کنترل نماید،به نقش

مهم جوانه ها و گنجاندن آنهادربرنامه غذایی روزانه بیشتر پی می بریم.                                  

                                                                        
نویسنده : جواد واحدی : ۱۱:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/۸/٢۳
Comments نظرات () لینک دائم