کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

اهمیت مصرف آب

(چه زمانی مصرف 8 لیوان آب کافی نیست؟)

بدن ما راهکاری برای ذخیره آب ندارد؛ بنابراین آب دفع شده از بدن در 24 ساعت شبانه روز باید جایگزین شود تا سلامتی فرد حفظ شود. به طور کلی توصیه می شود بزرگسالان به ازای هر کیلوکالری انرژی دریافتی روزانه 1 میلی لیتر آب مصرف نمایند (کودکان باید ml/kcal5/1 آب دریافت نمایند.

در اغلب افراد مقدار توصیه شده دریافت مایعات در حدود 7/3 لیتر در روز برای مردان و 7/2 لیتر در روز برای زنان است و بستگی به اندازه بدنی افراد دارد. غذاهای جامد 19% از کل مایعات لازم یعنی حدود 750 میلی لیتر در روز را تامین می کند، علاوه بر آن روزانه 200 تا 300 میلی لیتر آب از طریق سوخت و ساز غذاها در بدن تولید می شود. بنابراین مردان باید روزانه 5/11 لیوان آب بنوشند در حالی که 7 لیوان دریافت آب در روز برای اغلب زنان کافی است.

نوزادان به آب بیشتری نسبت به اندازه بدنی خود در مقایسه با بزرگسالان دارند، زیرا که توانایی کلیه های آن ها در تصفیه خون کمتر است، درصد بالاتری از بدنشان آب است و به ازای وزن سطح بیشتری دارند پس آب بیشتری از طریق پوست از دست می دهند. زنان شیرده به آب بیشتری نیاز دارند تقریبا 600 تا 700 میلی لیتر در روز برای تولید شیر لازم است.

احساس تشنگی بخصوص در کودکان، ورزشکاران در ورزش های سنگین، بیماران و سالمندان ضعیف است. هر فردی که در بیمارستان بستری می شود صرف نظر از تشخیص بیماری در خطر کمبود دریافت آب و الکترولیت ها قرار دارد. سالمندان بخصوص بدلیل عدم کارایی درست کلیه ها در تغلیظ مواد در ادرار، تب، اسهال، استفراغ و کاهش توانایی های حرکتی خطر بالاتری از کم آبی بدن دارند.

در شرایط گرمای شدید و تعریق زیاد تشنگی ممکن است تعیین کننده میزان نیاز به آب نباشد.