کلینیک تغذیه و رژیم درمانی نارین

لبنیات بخورید و چربی های شکمی خود را از بین ببرید

مطالعات نشان می دهند مصرف لبینات به کاهش وزن افراد چاق کمک می کند، کاهش وزن در اثر مصرف لبنیات بیشتر مربوط به کاهش توده چربی بدن است و جالب تر اینکه بیشتر چربی کاهش یافته مربوط به کاهش چربی های احشایی بدن (چربی های شکمی) است. چربی های شکمی در ارتباط با بیماری های متابولیک و قلبی عروقی است و کاهش این چربی ها از مهمترین اهداف سلامتی بخش حتی در افرادی است که دچار اضافه وزن نیستند. در ابتدا محققان اثرات مصرف لبنیات بر کاهش وزن را مربوط به کلسیم می دانستند، تحقیقات نشان می دهد که اثرات مصرف مکمل کلسیم بر کاهش وزن در مقایسه با مصرف لبنیات ناچیز است، بنابراین لبنیات حاوی مواد مغذی بسیاری است که باعث کاهش وزن می شوند و یا ممکن است تاثیر ترکیبی از مواد مغذی موجود در لبنیات، بیشتر از اثرات مصرف هر یک از آن ها به تنهایی باشد. از جمله این مواد مغذی موجود در لبنیات که در کاهش وزن موثرند می توان به پروتئین های موجود در شیر، فسفر و منیزیم اشاره کرد. لبنیات حاوی اسیدهای چرب لینولئیک کونژوگه است که امروزه به عنوان مکمل موثری در کاهش وزن مطرح می شود و تنها منبع طبیعی آن شیر و گوشت حیوانات نشخوار کننده است.

مطالعه ای نشان داد افرادی که روزانه 3 واحد ماست دریافت کردند در مقایسه با افرادی که روزانه تنها یک واحد ماست دریافت کردند؛ وزن 22%، توده چربی بدن 61% و چربی شکمی 81% بیشتر کاهش یافت. باید توجه داشت که مصرف لبنیات علاوه بر کمک به کاهش توده چربی بدن از کاهش بافت عضلانی بدن و پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند.

میزان مناسب مصرف لبنیات در افراد مختلف بین 2 تا 4 واحد متغیر است، که این میزان باید توسط متخصص تغذیه تعیین شود.

یکی از متخصصان دانشگاه Tufts در مورد ماست می گوید:

"It is a wonderful food that helps the immune system and overall health,"

ماست غذایی شکفت انگیز است که به سلامت عمومی و بهبود دستگاه ایمنی بدن کمک می کند.

نویسنده : جواد واحدی : ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم